لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیهاست که با به وجود آوردن اصطکاک با کاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو میشود.قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر میباشد. برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد میرسد)دفع میشود. لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور میباشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند.سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته میشود. لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد. لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیهاست که با به وجود آوردن اصطکاک با کاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو میشود.قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر میباشد. برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد میرسد)دفع میشود. لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور میباشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند . و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته میشود. لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.
تاریخچه
لنت ترمز در سال ۱۹۰۲ توسط فردریک لنکستر اختراع شد. پروسه تولید لنت در کل تولید لنت ترمز دو پروسه عمده را طی میکند: ساخت کفشک ساخت خود لنت کفشک کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد. لنت خود لنت از سال ؟ به دو نوع سرامیکی و فلزی تقسیم شد. انواع لنت 1)لنت کفشکی 2)لنت دیسکی که لنتهای کفشکی در خودروهای قدیمی کاربرد دارد و گرایش درخودرو های جدید به لنت های دیسکی به دلیل مزایای بیشتر می باشد.
در قدیم لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به طور گشاد و شل بافته شدهاند تشکیل میشد. بعداً با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته بر هم تشکیل میدهند و به صورت نوار آماده میشوند و چون انعطاف پذیرند به هر شعاعی که لازم باشد بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار گرفته میشد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته میشد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است.
مواد تشکیل دهنده لنت فلزی
لنت فلزی شامل ۱۵ الی ۲۰(در بعضی از لنت بیش از 300 نوع مواد مختلف استفاده می گرددبرای مثال لنت ترمز تکستارtextar) نوع ماده مختلف میباشد. که بعضی از آنها خیلی نرم هستند مثل گرافیت و بعضی از آنها خیلی سفت هستند مثل پودرهای کربنی. پس از میکس شدن بصورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنیها به آن اضافه میشود و از سمت دیگر کفشکهای دلخواه که شستشو شده و چربی زدایی شده را چسب میزنند و در مرحله بعد لنت را که شکل اولیه را گرفته روی کفشک قرار میدهند. سپس پرس پخت انجام میگیرد .که لنت تحت فشار ۷۰۰ الی ۸۰۰ بار به کفشک متصل میشود. بعد از اتمام قالب گیری و پرس سطح لنتها ساب میخورد و به ضخامت استاندارد میرسانند.سپس لنتها وارد کوره با دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد میشوند. و در نهایت سریال مخصوص OEM خودروساز بر روی آن حک میشود.
سرامیکی
فیبرهای تکه تکه شده کولار به عنوان جایگزین برای آزبست در لنت ترمز سرامیکی استفاده شدهاند پیوند به بیرون:لنت سرامیکی تستهای لنت] کلیه تستهای لنت بر اساس استاندارد ۵۸۶ ملی ایران انجام میشود. که شامل تست سایش – تست برش – تست چسبندگی – و تست سختی میباشد. سختی لنت باید بین ۴۰ الی ۸۰ راکول باشد. در صورتی که سختی کم باشد لنت زود خورده میشود و در ضمن درجه حرارت آن خیلی سریع بالا میرود و اگر درجه سختی زیاد باشد لنت به سرعت آینه شده و همچنین به دیسک و یا کاسه چرخ آسیب وارد میکند. انواع لنت ترمز نگاهی کوتاه به محتویات یک لنت ترمز می اندازیم . به صورت کلی ، تمام کمپانی ها ی خودرو سازی از یک نوع مواد مشابه در ساخت لنت های خود استفاده می کنند . لنت ها اصولا از الیاف ( Fibers ) ، پرکننده ها ( Filers) اصلاح کننده های اصطکاک ( Friction Modifires) و رزین های اتصال دهنده ( Resin Binders) ساخته شده اند نوع مواد بکار رفته و در صد استفاده از آنها در هر بخش تبدیل به اسرار شرکت ها و فاکتورهای برتری آنها نسبت به یکدیگر گشته است . الیاف جزیی از لنت است که استقامت ( Strength ) را برای لنت بوجود می آورد . بطور مثال در لنتهای نیمه متالیک بندیکس از آهن اسفنجی ( Sponge Iron ) که توسط خود بندیکس اختراع شده به عنوان الیاف استفاده میشود . الیاف بدون آزبست و نشاءت گرفته از مواد آلی (Nao ) موادی هستند که در ساخت الیاف طبیعی و مصنوعی بکار رفته در لنت مورد مصرف قرار می گیرند. پر کننده ها برای بالا بردن مقاومت لنت ها در برابر خوردگی و سایش به کار می روند . این مواد می توانند از دامنه وسیعی از مواد طبیعی و معدنی تهیه شده باشند . پودرهای انواع فلزات ، پودرهای اکسید اکثر فلزات و پودرهای سرامیک برای بالا بردن مقاومت سایشی انواع لنت در دماهای بالا و از دست ندادن خواص اصطکاکی لنت در دماهای بالا در ساخت انواع لنت مورد مصرف قرار می گیرند . اصلاح کنندگان اصطکاک ، مقدار کمی و زیادی اصطکاک لنت ها را بر اساس مورد استفاده آنها تنظیم میکنند.
https://articlefarsi.ir/
- ۰۲/۰۸/۰۷